Monday, April 25, 2011

"Banyak makan semut kot..."


Berikut adalah dialog2 di opis :

    Dialog 1
    SV  :Mareney, hari tu JWR nyer Data Availability kita buat sampai tahun   
           berapa yer?
    Aku :Erm..tahun 2005 kot..ke 2006..eh x ingatla..(sambil sengih..)

     Dialog 2
    SV   :Kita x boleh proceed lagi la..nanti kita check rainfall data dulu..
    Aku  :Owh yeke..okay..
    SV   :You masih ingat ke step nak process data tu camane?
    Aku  :Haa..ingat..lagipon ada hard copy boleh refer(ala2 berlagak ingat 
            semua benda)
    SV   :(Sambil tulis step kat kertas)..lepas step ni, kita kene wat ape ye?
    Aku  :Aaaa..ape ek..jap..lupa la..(sengih lagi..)

    Dialog 3
    SV  :Mareney,hari tu hafifah ada ajar you macam mane nak buat CMC ni
           kan..
    Aku :Ada..
    SV  :You masih ingat?
    Aku :Erm..x ingat la..ingat ckit2 je..(start garu kepala da..)

     Dialog 4
    SV   :Macam mana Mareney,da ciap ke CMC tu?
    Aku :Dah..tp kena btulkan semula die punya line..hehe
    SV   :Kenapa ya?
    Aku :Saya tak ingat berapa tebal line tu..so saya bubuh 2.3..tebal sebenar 
           3..(wat muka tak bersalah..)
  
Haa..kat atas tu baru 4 dialog..tu pon yg aku ingt..dialog yang aku x ingt tak yah cite..cuba korank tgk pe key point dialog kat atas tuh??ya!muda muda dah ada penyakit nyanyuk..ape nak jadi nih..bak kata sorang membe aku nih aka papoki,"mu ni banyok make semut la.."..Aku pon x pasti bape juta semut aku da telan sampai aku jadi short term memory 2 3 menjak ni..huk3..Maybe otak penat so x buleh nak ingat semua benda..(bajet keje banyak sngt je..hik3)~

But, i wanna share something with u olls..Actually, sape2 yg ade masalah macam aku ni,boleh try petua ni..nak taw petua ape??Bukan nak cantek je ade petua taw..Short term memory pon ade petua gak..Petuanya : BERZIKIR...fyi,tiap2 hari ada berjuta2 saraf dalam otak kita yang beriteraksi antara satu sama lain..Bila kita melakukan sesuatu perkara, satu aliran bio elektrik akan terhasil dan mengaktifkan beberapa kawasan dalam otak kita..Dan bila kita ulang perkara tu banyak2 kali,lagi banyak bio elektrik akan terhasil dan lagi banyak kawasan dalam otak kita yg aktif..Cuba bayangkan kalau kita buat perkara tu berterusan, lama kelamaan otak kita akan sentiasa aktif..Haa..waktu tuh x da dah nak jadi short term memory cam aku skang ni..Seelok eloknya kalau korang nak ulang benda2 sama,elok la korank ulang kalimah2 Allah aka berzikir kan..Otak aktif, pahala pon dapat..btol x??

So,marilah sama2 kita aktifkan balik otak kita nih..Petua ni jugak boleh diamalkan dari sekarang yek especially tok sape2 yg ngah intern skang..korang tu dah nak abes intern 3 4 bulan g..satgi otak berkarat nak ingat semula semua benda yg dah blaja kat utp dulu..sila aktifkan otak kamu-kamu semua sebelum kita masuk final year nanti yek..=) 



 


 

5 comments:

  1. ko cite pasal semut ni kan,
    aku baru je beberapa hari lepas termakan beribu2 semut
    pelahap punye pasal
    skrg ni aku rase aku x igt dah semua memori lama
    huhu

    ReplyDelete
  2. yau : n0k jadi nenek gan0,an0k pon tak dok g..haha~

    Papoki : wah..beribu2..abes r pupus semut pasni..x simpan tok aku ckit ke der gulai semut tu..adeii~

    ReplyDelete